Close

28/11/2023

Zo kan u een onbetaalde factuur innen

Vrouw maakt zich zorgen om onbetaalde facturen

Factureren lijkt een simpel proces: u levert een dienst of product, stuurt een factuur volgens de regels van de kunst en ontvangt de betaling. Maar helaas, dat is niet altijd het geval. Soms blijven facturen onbetaald. Dat kan voor elk bedrijf, groot of klein, een uitdaging zijn. Welke stappen u kan ondernemen om uw onbetaalde facturen te innen? Dat leest u hier.

De gevolgen van onbetaalde facturen

Onbetaalde facturen zijn niet alleen vervelend, ze kunnen ook diepgaande gevolgen hebben voor uw bedrijf. Uw cashflow komt in het gedrang en dat tast dan weer de financiële gezondheid van uw zaak aan. In het ergste geval leidt het zelfs tot een faillissement als u niet tijdig ingrijpt. Maar hoe u die onbetaalde facturen int, is ook van groot belang. Pakt u het verkeerd aan, dan kan dat uw reputatie als ondernemer schaden. Een goede relatie met uw klant is essentieel, ook in stressvolle situaties.

Onbetaalde factuur innen in 3 stappen

Bent u bestuurder van een kmo? Dan valt er geen tijd te verliezen. Elke onbetaalde factuur heeft immers een grote invloed op uw cashflow. Volg deze 3 stappen om uw klant aan te manen een onbetaalde factuur te betalen.

1. Bepaal de juiste betalingstermijn

Nog voordat u überhaupt een dienst levert of een product verkoopt, is het cruciaal om een betalingstermijn te bepalen. Dit is de eerste stap om onbetaalde facturen te voorkomen. Maak duidelijke afspraken met uw klanten over wanneer de betaling moet worden voldaan. De maximale betalingstermijn in België is 60 kalenderdagen. Is die termijn verstreken? Dan hebt u officieel te maken met een onbetaalde factuur.

2. Stuur een betalingsherinnering

Wanneer uw klant niet betaald heeft binnen de vooropgestelde periode, stuurt u een eerste betalingsherinnering. Voordat u die verstuurt, is het belangrijk om uzelf enkele vragen te stellen. Wat is uw relatie met de klant? Hoe tevreden is de klant over uw werk? Hoe belangrijk is deze klant voor uw bedrijf? Het antwoord op deze vragen bepaalt grotendeels hoe u de herinnering formuleert.

Het is belangrijk om snel te reageren na het verstrijken van de betalingstermijn. Als er na uiterlijk 7 dagen geen reactie is, kunt u best uw klant opbellen om hem aan de factuur te herinneren. Als dat ook geen effect heeft, stuurt u een aanmaning. Nog steeds geen betaling? Dan is het tijd om verdere stappen te ondernemen.

3. Schakel professionele hulp in

Als betalingsherinneringen geen effect hebben, is het tijd om professionele hulp in te schakelen. Er zijn verschillende opties, waaronder een incassobureau, een gerechtsdeurwaarder of een advocaat. Deze professionals kunnen u helpen om de onbetaalde factuur te innen.

Een snelle en zekere manier om meer werkkapitaal te krijgen zonder uw klantrelaties te schaden, is factoring. Factoringbedrijven zoals Commercial Finance Group begrijpen de druk waarmee u te maken hebt wanneer facturen onbetaald blijven. We financieren tot 90% van uw onbetaalde facturen voor en zorgen voor een goed georganiseerd en professioneel debiteurenbeheer waardoor het risico van wanbetaling afneemt.

Wanneer u met een factoringbureau samenwerkt, hoeft u zich geen zorgen meer te maken over het innen van onbetaalde facturen. Wij nemen het hele proces uit handen. Zo kan u zich concentreren op de kernactiviteiten van uw bedrijf.

Factoring: de slimme oplossing voor onbetaalde facturen

Onbetaalde facturen vormen altijd een uitdaging, maar gelukkig zijn er effectieve oplossingen beschikbaar. Het belangrijkste is om proactief te handelen en de nodige stappen te ondernemen om uw bedrijf te beschermen.

Commercial Finance Group staat klaar om u te helpen met uw onbetaalde facturen en uw bedrijf te ondersteunen op weg naar financiële groei. Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe we u van dienst kunnen zijn.

28/11/2023